Hallo mede RV8 eigenaren,

De meeste MG`s zullen rond deze tijd, voor de kerst wel op stal staan. Lekker met andere dingen aan de gang en voor je het weet is het weer voorjaar en willen we weer in de MG RV8 gaan rijden.

Dan blijkt de accu helemaal leeg te zijn, even de accu weer opladen en dan starten en rijden, doch het starten lukt wel maar aanslaan ho maar, er komt geen leven in de motor.

Wij zeggen meestal de auto gaat in de garage niet stuk maar bij onze RV8 ligt dit toch anders.

Onze RV8 lijkt aan de buitenzijde een auto uit de jaren 50/60 maar onder de motorkap is het een moderne auto met een computer (ecu)die het motormanagement aanstuurt en een geavanceerde alarm.

Dit autoalarm de ecu en het tijdklokje nemen contstant stroom uit de accu ook al is de auto uit, op een gegeven moment raakt de accu leeg.

Dit leeg raken van de accu veroorzaakt de schade aan de ecu, op het moment dat de accu leeg raakt zakt de spanning onder de 6 volt en dan valt de ecu stil. Doordat er op dat moment geen stroom meer word verbruikt herstelt de accu zich en neemt de spanning weer toe tot boven de 6 volt en de ecu wordt weer ingeschakeld dit proces herhaalt zich keer op keer, honderden misschien wel duizenden keren, dit kan de schade veroozaken aan de ecu, met het gevolg dat de auto niet meer aanslaat na de winterstop.

Het gevolg: dure reparatie`s omdat de ecu vervangen of gerepareerd dient te worden.

Het voorkomen dat deze schade aan de ecu is even simpel als doeltreffend,

Optie 1: Neem de accu klem los.    Voordeel: ecu kan niet beschadigen en kortsluiting en daardoor brand  uitgeloten.                    Nadeel: Voorkeur zenders en instellingen van radio en tripmaster kunnen verloren gaan, je moet de accu klem los sleutelen kans op kortsluiting.

Optie 2: Een druppellader.    Voordeel: accu blijft in goede conditie, instellingen radio en tripmaster blijven behouden.                Nadeel: Kans op kortsluiting en brand is aanwezig, gevolgen druppellader voor diodes in dynamo zijn onbekend.

Om de auto zo weg te zetten en de hele winter niet naar de MG RV8 uit of omkijken is nog wel de slechtste optie.

 

Jan Schuit

Share →

Leave a Reply