web-mgrv8-news-2019

Beste RV8 berijders, tijdens onze techniekdag is het upgraden van ons motormanagement besproken. Lees in het bijgaande PDF document (klik op bovenstaande link “Web-mgrv8-news-2019″) wat u kunt doen om hier aan deel te nemen.

Onderstaand een samenvatting;

Techniekdag

De eerste Techniek dag werd met open armen ontvangen. Het aantal deelnemers pakte iets lager uit dan in eerste instantie werd verwacht, maar dit was meer omdat de datum in het paasweekend viel. Achteraf maar goed ook zodat elke deelnemer voldoende aandacht kreeg. Voor velen aanleiding om een herhalingsverzoek in te dienen. Deze zal er ongetwijfeld komen, maar pas na de zomervakanties waar iedereen nu druk mee bezig is.

 

Groupbuy Tornado / Optimax chip

Op de Techniek dag kwam ook het chiptunen aan bod. Hierbij werd aangegeven dat de huidige chip (die de timing van de injectie bepaald) een chip is die universeel werd ingezet door Landrover. De huidige chip levert eigenlijk te weining brandstof voor onze motor op sommige momenten. Dit kan schadelijke gevolgen hebben. Zelf heb ik na elke tourrit een diagnose uitlezing gedaan van het motormanagement, en een steeds terugkomende storing is toch foutcode 25 en 21 “mixture too lean” resp “trim resistor out of range”. Kortom; dat de motor niet voldoende brandstof binnen krijgt.

 

Uit vele uren research en development is er een specifiek voor onze auto een chip ontwikkeld. Dit is voornamelijk te danken aan Mark Adams die talloze MG RV8’s, Morgans, TVR’s, Marcossen en andere sportwagens die voorzien zijn van de 3.9 V8 met deze chip heeft uitgerust.

Omdat er veel interesse was voor deze bijna noodzakeljjke modificatie heb ik geïnformeerd bij RPI engineering in Engeland of men openstaat voor een groepskorting als wij meerdere Chipsets bij hun aan zouden schaffen.

Hierop is positief gereageerd. Dit betekent dat de standaardprijs van £ 380,- (exclusief transport) enkel nog naar beneden bijgesteld gaat worden. Hoeveel hangt af van het aantal dat tegelijkertijd besteld wordt.

 

Om motorschade (gebrek aan brandstof) te voorkomen wordt eigenlijk door iedere 3.9 V8 specialist geadviseerd gebruik te maken van een chip upgrade voor het Lucas 14CUX motormanagement. Sommige hebben dit al in hun auto simpelweg omdat deze ingreep door een vorige eigenaar is gedaan. Zo’n chip upgrade bestaat uit meerdere ingrepen maar kan ook twee kanten op:

 

  1. De Optimax chip voorziet in een betere timing van de brandstof injectie onder belasting en zal tóch zuiniger met de brandstof omgaan. Ondanks de brandstof besparing wordt deze chip ook als een verbetering in vermogen ervaren en dat komt omdat de fuel map beter is ingedeeld. (welke hoeveelheid brandstof op welk moment wordt toegediend) Feitelijk is er niet meer vermogen, maar meer brandstof op het moment dat dit nodig is.
  2. De Tornado chip doet hetzelfde als de Optimax chip, maar voorziet daarnaast in een beter vermogen op momenten dat daar om gevraagd wordt. Hiervoor is het wel noodzakelijk dat de motor meer of minder getuned is. Het tunen van de motor kan bestaan uit het flowen van de cilinderkoppen, het toepassen van een set inlaatkelken tot aan het voorzien van een ‘snellere’ nokkenas. Het ‘stage’ tunen gaat nog veel verder dan dit. Het plaatsen van enkel de Tornadochip zonder verdere tuning levert geen vermogenswinst op.
  3. Brandstofdrukregelaar. De brandstofdruk wordt momenteel door een regelaar constant gehouden. De huidige regelaar voorziet in een niet regelbare druk die na meerdere jaren vaak aan de lage kant is. De specialist zal bij het vervangen van de chip (ongeacht Tornado of Optimax) altijd een vervanging van de drukregelaar voorstellen.

 

Meest ideale oplossing is om samen met de vervanging van de chip dus ook de branstofdrukregelaar te vervangen door een instelbaar type.

Hiermee komt de aanschaf op een £ 375,- voor een Optimax of £450,- voor een Tornado chip. Tel daar de instelbare brandstofdrukregelaar à £ 118,- bij op en u weet wat een minimale optimalisatie qua aanschaf gaat kosten.

Daarbij moet u nog wel de inbouwtijd verzendkosten en afstelling rekenen. Hier gaat de uiteindelijke groepskorting dan weer vanaf.

Wat moet er gebeuren:

-      Uit- en inbouw van de Lucas 14CUX motormanagement unit. (deze zit standaard tegen de bovenzijde van de linker voetenruimte) Is uw auto omgebouwd van rechts naar links stuur dan heeft dat invloed op de in-, uitbouwtijd. Dat geldt ook als de auto nog is uitgerust met een airco.

-      Het vervangen van de chip ná uitbouw van het motormanagement

-      Het vervangen van de ‘oude’ brandstofdrukregelaar door de nieuwe.

-      Het afregelen van de juiste brandstofdruk

-      Het afstellen van het juiste ontstekingstijdstip

-      Proefrit met diagnose logging

-      Uitlezen diagnose

Al met al een mooi klusje voor het weekend. Technische ondersteuning kan worden geleverd. Voorwaarde is wel dat uw motor helemaal up-to-date is qua ontsteking, injectoren enzovoort voordat er een upgrade wordt uitgevoerd.

De vraag is natuurlijk hoeveel deelnemers we voor deze groupbuy verzameld krijgen en wat uw specifieke wensen zijn. Bent u geïnteresseerd om deel te nemen aan de groupbuy van de chipupgrade met brandstofdrukregelaar dan hoor ik dat graag vóór 15 oktober. Daarna sluit de inschrijving. Ik zal aan de hand van het aantal gegadigden de te behalen korting aan u bekend maken waarna ik u zal verzoeken tot overmaking van het bedrag.

Hierna volgt dan de inkoop van het aantal chipsets bij RPI engineering in Engeland.

Voor de toekomst kunnen we kijken of het ontstekingssysteem (stroomverdeler) dat er nu in de RV8 zit, vervangen kan worden door een volledig elektronisch exemplaar. (CSI ignition) Hier worden momenteel al de nodige tetst mee gedaan.

Wilt u in aanmerking komen voor de Groupsbuy laat dit dan zo snel mogelijk weten. In ieder geval vóór 15 Oktober 2019 zodat het aantal deelnemers bekend is en de korting vastgesteld kan worden. Ik ga er wel van uit dat u de chipset aanschaft ongeacht de hoogte van de groepskorting.

Het beste is uw deelname te mailen naar:  

Groet, Caspar

 

Share →

Leave a Reply